Här kommer första rapporten: Långtråkig flygresa nästan utan sömn. Framme i thailändska passkontrollen önskade killen oss "happyholiday". Dessutom knackade han på Finn och tillade Happy Honeymoon". Sådant välkomnande får man inte av svenska myndigheter. snabb tågresa in till stan. Vi såg en del avspärrningar under vägen, men allt var lugnt. Framme vid hotellet önskade man oss "Welcome home". Var på Burmas ambassad och fixade visum. Gick snabbt och enkelt. Försökte sova på eftermiddagen, men det gick inte. Gick som i en diimma, men orkade i alla fall till Somboon Seafood för den traditionella ankomstmiddagen. Tidigt i säng för i morgon drar vi igång på allvar. Bilder komer.

Vi mötte soluppgången över Burma Visumkö utanför Burmas ambassad Silom Road var blockerad av demonstranter

På grund av avspärrningarna var det fullsatt på Skytrain På väg med Chao Phraya Express till blomstermarknaden Blomstermarknaden

Vi hamnade mitt uppe i en demonstration Även munkar behöver hjälp ibland En av poolerna på hotellet i Hua Hin
Vi började dagen med att ta oss ned till floden, där vi tog båten till blomstermarknaden, som man egentligen bör se tidigt på morgonen. Gick därefter genom de trånga gränderna i Chinatown (massor med tingel-tangel), lunch på järnvägsstationen och sedan köpte vi tågbiljetter till Hua Hin. På vägen hem hamnade vi mitt i en av demonstrationerna. Gick helt fredligt tillväga. Skulle sedan äta middag på Taling Pling, men det visade sig att huset hade rivits. Blev ett annat ställe som ersättning, fast tuk-tukföraren envisades med att det var Taling Pling. Packar nu för att tidigt i morgon resa vidare.

4 timmars tågresa till Hua Hin. Det ingick både kaffe och lunch i biljettpriset. Tog en tuk-tuk till hotellet (Dvaree). Bara tre månader gammalt med fräck arkitektur. Har vandrat på stranden, ätit på diverse matställen och slappat i allmänhet. En dag kvar innan vi drar vidare.

Vårt hotell i Hua Hin Vårt rum Street food vid Don Muang

Tisdag den 4 mars.
Efter tre dagar i Hua Hin var det dags att dra norrut igen. Hotellet vi bodde på var toppen. Vi tog taxi de cirka 25 milen till gamla flygplatsen i Bangkok. Kostade 400 kr. Vi hade bokat på Amari Airport Hotell. Åt street-food i kväll, 3 rätter plus 2 stora öl (63 cl) för motsvarande 90 kr. Nu är vi "On the road to Mandalay".

Onsdag den 5 mars.
Vi har nu kommit till en annan värld. Startade tidigt från Bangkok och flög med Air Asia till Mandalay. Air Asia är ett lågprisbolag med helt annan service än exempelvis Ryanair. Buss in till stan ingick. Vi har ceckat in på Mandalay City Hotel, ett litet tråkigt hotell som har sett bättre dagar. Men som sagt, allt här är av lägre standard. Hetsig trafik, mycket farligare att gå över gatan här än i Bangkok. Har inte planerat morgondagen än, men om några dagar kommer vi att åka flodbåt (10 timmar) till Bagan (tåget tar lika lång tid).

Torsdag den 6 mars
Har börjat att utforska Mandalay till fots. Att det är högertrafik i landet är bara en myt. Hade det funnits fler sidor än vänster och höger, hade man använt dessa också i trafiken. Har växlat pengar, fick 960 stycken för en dollar. Enligt de färskaste guideböckerna finns inga bankomater och betalkort kan inte användas. Detta är fel, vi har sett en bankomat och på flera ställen tar man emot kort. Vad det kommer ut i bankomaterna vet vi dock inte.
Största attraktionen i dag var solnedgången på Mandalay Hill. Vi tog taxi både upp och ned.

Nunnenoviser "tigger" mat Lastbil med remdrift Utsikt från Mandalay Hill

Templet på Mandalay Hill Massor med glitter I väntan på solnedgången

Fredagen 7 mars
Heldagsruntur i Mandalays omgivningar. Vi var bara 5 i bussen, så det blev en personlig guidning. Vi for på buckliga asfaltsvägar. Första stoppet var ett tempel som låg 350 trappsteg upp. Tur att det bara var 30 grader varmt. Nästa stopp var ett nunnekloster. Där fick vi lära oss att munkarna tiggde mat varje dag, medan nunnorna var utte bara 2 gånger per vecka och tiggde, varvid man tiggde råvaror som man sedan tillagade. Snacka om manssamhälle! Vi for sedan till ett 200 år gammalt kloster byggt i trä. För att komma dit var det transport på stigar med hästkärra!!! Avslutningsvis vandrade vi, tur och retur, över världen längsta träbro (utan räcken), U Bein Bridge.

Lördagen den 8 mars
Väckning kl 0500. Transport till floden, där vi boardade en flodbåt för 11 timmars transport till Bagan, där vi nu befinner oss. Det var som att åka på Nilen. Varmt och skönt i en vilstol på akterdäck.
Där vi befinner oss nu är det om möjligt ännu sämre internetanslutning än tidigare, så det blir sparsamt med rapporteringen några dagar.

Världens längsta träbro är över 2 km. Nu var det lågvatten Trafik på floden av diverse slag Vår båt

Vi kom till Bagan i solnedgången efter 11 timmars resa Gyllene tempel i Bagan Jättetempel, men det var ganska magert på insidan
Måndagen 10 mars
Internet har legat nere ett tag. Under tiden har vi hunnit att utforska en del av templen i Bagan. Det finns minst 3000 tempel på ett område på omkring 10 x 10 km. Under södagen gick vi och gick vi och gick vi. Till slut tog vi hästtaxi hem. Vanlig taxi finns inte. I dag hyrde vi varsin cykel. Vi motstod frestelsen att hyra el-cyklar. Cyklade nästan 20 km i 35-gradig värme. Han med ett antal viktiga tempel. Har hunit med ett par timmar vid poolen också.

Tisdagen den 11 mars
Vi sitter nu på järnvägsstationen i Bagan och väntar på nattåget till Yangon. Vi möttes av stinsen som med ett betelfläckat grin meddelade att tåget är 1 - 2 timmar försenat. Som tur är fanns det en turistlonge som är 10 grader svalare. Spännande att se vad som händer.
Äntligen kom tåget - 2 timmar försenat. Vår sovkupé var en 4-bäddskupé, men som tur var, kom det inga andra. Hett som i en potta och ingen AC. En fläkt som lät som en stenkross. Stenhårda sängar. Det var lite spännande om det skulle vara med någom restaurangvagn, det bestämde man strax innan tåget skulle gå. Nu hade vi tur och kunde äta middag där. Ganska tidigt i säng, ingen läslampa, så vi somnade faktiskt i allt oväsen. Nu vet vi hur tvätten känner sig i en torktumlare. Att vi inte spårade ur!

Onsdagen den 12 mars
Vi lyckades sova till kl 8, därefter frukost i restaurangvagnen. Ytterligare förseningar var aviserade, men klockan halv tre var vi framme, 4 timmar försenade, (restd 19 timmar). Men det brukar ju SJ klara av också.Vi har nu installerat oss på hotellet och laddar för att gå ut och äta middag i Chinatown.
Är det någon som undrar hur det går till att åka tåg i Burma, så kolla gärna på klippet på http://youtubeklipp.se/hur-man-gar-ombord-pa-ett-tag-i-burma

Äntligen kom tåget, 2 timmar försenat Vi for genom stora risodlingar på väg till Yangon Vi fick besök av en intresserad munk i vår kupé

Torsdagen den 13 mars
Vi började dagen med att åka Circle Line, en tåglinje som går runt stan och dess utkanter. Den är inte avsedd för turister utan fungerar som en sorts förortslinje. Ett utmärkt sätt att se olika miljöer. Eftersom vi bor i Chinatown, var det naturligt att vandra runt på de olika marknaderna. Det är en helt osannolik upplevelse vad avser folkliv, ljud och dofter. En upplevelse som slår allt vi tidigare har sett. Det var dock påtagligt att man bör vara utrustad med vassa armbågar. Där har man mycket att lära från exempelvis Thailand.
Har bokat en utflykt till Golden Rock i morgon, det blir tidig revelj.

Fredagen 14 mars
Även i dag har vi varit kulturella. Tog en taxi till Golden Rock, som är den näst heligaste platsen i Burma. 4 timmars färd, vilken gav oss insikten att trafikregler finnes icke. Skulle man tillämpa svenska regler för indraging av körkort vid trafikförseelser, skulle landet inom ett dygn vara helt bilfritt. Sista biten upp till Golden Rock transporterades vi med lastbil (50 pers på flaket) upp till 1302 m över havet. En stor stenbumling som balanserar på en yta mindre än 1 kvadratmeter. Nerfärden var om möjligt ännu mer spektakulär. Föraren GASADE i nerförsbacken på en väg som fick Trollstigen att se ut som en spikrak motorväg i jämförelse. I morgon planerar vi ännu mer kultur.

Kändes tryggt införuppfarten Stigning på mer än 30 procent GGolden Rock
Lördagen 15 mars
Vi har nu besökt den 99 meter höga Shwedagon-pagoden, Burmas heligaste plats. Det var extra mycket folk där i dag, dels var det lördag och dels var det fullmåne, vilket har en stor religiös innebörd. Man blev mållös av all prakten. Omöjligt att beskkriva i ord. Reseberättelsen kommer att innehålla en hel del om denna upplevelse. Eftersom det nu är40 grader varm, har vi tagit en siesta innan kvälls-svalkan kommer.

Reklamjippo! Gratis Coca-Cola delades ut Pagoden i bakgrunden Det var massor av folk på väg upp

Här offrar man mat Del av den enorma pagoden. Utlänningar fick inte gå in i den En av de många Buddhorna svalkas
Söndagen 16 mars
Shoppingdag. Gick runt hela förmiddagen på en jättestor marknad. Det var med smycken och hantverk, nästan inget för oss. Hett som bara den, vilket innebar att eftermiddagen blev mest slappning och packning inför avresan. Ganska tidigt i säng, eftersom vi skulle iväg tidigt nästa dag. Måste påpeka att vårt hotell, Grand United Hotel, Chinatown, var ett toppenhotell, nybyggt och fräscht och med trevlig och hjälpsam personal.

Måndagen 17 mars
Revelj kl 0430. Taxi till flygplatsen hämtade en timme senare. Vi hade bokat med samma kille som körde oss till Golden Rock. Han hade med en gåva till oss. Inga problem med incheckningen, dock var det litet si och så med skerhetskontrollen på flygplatsen. Flög med lågprisbolaget NOK Air. Toppen! Taxi från Don Muang till Ban Phe och speedboat i 50 knop ut till Koh Samet där vi nu är. Ljummet i vattnet. Lägger inte ut några bilder för att undvika avundsjuka.

Lata dagar på Koh Samet Lägg märke till att vi drack bara nyttiga drinkar på stranden

Torsdagen 20 mars
Vi har nu avslutat några härliga dagar på Koh Samet. 35 grader i vattnet. Packar nu för att i morgon åka till Bangkok för avslutande shopping.

Lördagen 22 mars
Vi kom i går eftermiddag till Bangkok efter en lågflygning med minibuss från Ban Phe. Nuddade ljudvallen. Checkade in på hotellet (kommentar: "Welcome home" när vi kom). Kostade på oss en middag med T-benstek och rödvin. Kändes nästan som att svära i kyrkan.Nu är det lördag morgon och vi har laddat för att ta oss ut på sta´n men himmelens portar har öppnat sig, så det blir att vänta en halvtimme eller så.
Lördag kväll: Regnet gick över på en timme. Blev som en bastu. Har shoppat en del men med förnuft. Lunch på MBK/Tokyo. Packningen är i stort sett klar. Har avslutat med middag på Somboon Seafood. Har blivit en tradition. Flyget går i morgon kl 0905 lokal tid. Till startsidan